MELANCONG SATU IBADAH

Firman Allah : "Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." (Al An-Kabut : 20)

15.8.19

Chiang Rai 2019

Kali ini PauDes berjalan untuk percutian bersama keluarga dan destinasi kali ini ialah ke Chiang Rai via Bangkok selama 4 hari. Dah nak macam separa backpacker.

KLIA -  Don Mueang International Airport, Bangkok
Don Mueang International Airport, Bangkok - Mea Fang Luang International Airport, Chiang Rai
Mea Fang Luang International Airport, Chiang Rai - Suvarnabhumi International Airport, Bangkok
Suvarnabhumi International Airport, Bangkok - KLIA
Inilah penerbangan aku kali ini.
Jumlah perbelanjaan ialah = RM1,814.00 seorang (tidak termasuk membeli-belah sahaja)

HARI PERTAMA. 15 OGOS 2019

Jom ikut Attar ke Chiang Rai. First time naik Business Class Malindo Air. Attar bagi ⭐⭐⭐⭐ dekat #malindoair
Attar main games dulu ya. Alhamdulillah rezeki Allah. Selesa gilass ⭐⭐⭐⭐.
Briyani Kambing memang sedap ⭐⭐⭐⭐⭐. Kek pun sedap⭐⭐⭐. Ini tiket promosi, RM399 (termasuk semua) dari KL ke Bangkok. 
5.30pm tiba di Don Mueang International Airport, Bangkok yang sentiasa sibuk. Nak amik gambar pun susah. "Ahh! Gebang...sepi jer tengok". Haha...mesti korang cakap macam tu.

Selepas beli Simkad di 'airport'. Jom ikut Attar naik bas A1/A2 di (EXIT 5). Huh! Attar tengok padat bas ni. Waktu orang balik kerja ke? Tambang bas ('airport' ke Mo Chit) 30B dan tambang BTS (Mo Chit ke Ratchathewi) 40B. 
Sampai jer di BTS Ratchathewi, PauDes berjalan kaki 400m untuk cari makan malam. Tu dia Restoran Farida Fatornee. Sedap giloss Tom Yam Seafood ⭐⭐⭐⭐ udang banyak. Attar makan nasi putih dan telur dadar jer (Semuanya 380B). Wei! Seberang jalan tu Hotel Samran Place kah? 
HARI KEDUA. 16 OGOS 2019

Selepas 'breakfast' di hotel, Attar naik BTS (Ratchathewi ke Saphan Taksin). Cer teka Attar nak pergi mana? Tambang 40B saja.  
Haha...Attar nak naik bot di Sungai Chao Phraya la. Nak pergi tengok istana Raja Siam. Tambang pergi balik 38B untuk bot biasa-biasa. Kalau naik Chao Phraya Tourist Boat 200B 'unlimited'.

Dah sampai pun di The Royal Grand Palace. Tak masuk dalam pun. Mahal sangat 500B. Jadi tengok luar je la. Pastu balik hotel untuk 'checked out'.

Attar dah nak siap-siap balik. Sekejap aje di Bangkok ni. Attar jadi model depan Masjid Darul Aman. Ayah kata, kalau pergi 'overseas' mesti singgah masjid mereka. 
Attar nampak sedap pulak kerabu suhoon bungkus telor ni. Tengahari belum makan lagi. 40B jer.... Murr murr!
Attar menginap di Petchaburi dan Hotel Samran Place menjadi pilihan ayah jika ke Bangkok. Attar nak naik BTS dan bas untuk ke Don Mueang International Airport (macam masa datang semalam). Tambang 70B sahaja.

Attar datang lagi ke Don Mueang International Airport. Nak ke Chiang Rai naik kapalterbang Nok Air.

Kenapa la perut Attar lapar lagi. Makan burger dengan milo kotak la di Restoran Halal di Terminal berlepas Don Mueang International Airport.
Nok Air⭐⭐ dah sampai. Jam 5.20 petang, Attar nak pergi Chiang Rai. Tiket ayah beli 'on-line' RM180 tapi hanya sediakan air mineral ajer.
Jam 6.35 petang, Attar tiba di Mea Fang Luang International Airport, Chiang Rai. Miss Leena menyambut Attar sekeluarga. Percutian ini amat singkat dan PauDes menggunakan khidmat supir dengan bayaran 3500B seorang.
Muka Attar yang dah lapar. Miss Leena memang sungguh baik. Dia bawakan kami ke Restoran Halal yang berhampiran Terminal Bas Chiang Rai. Kami makan nasi set jer⭐⭐⭐. Alhamdulillah, Sedap.
Jam 8.00 malam sampai di Hotel Chiang Rai⭐⭐⭐⭐. Harga bilik RM228 untuk 2 malam (dengan Agoda). Bilik simple tapi amat cantik.
HARI KETIGA. 17 OGOS 2019

Mula2 Attar kena sarapan dulu tau sebab nak jalan jauh ni. Berhampiran dengan Hotel Chiang Rai terdapat sebuah Masjid Darulaman dan di situlah ada sebuah restoran muslim.
Sarapan dengan Khao Soi Curry Mee⭐⭐⭐ hanya 50B. Jika ke Chiang Rai jangan tak cuba makanan terkenal mereka ini
8.30 pagi, acara pertama melawat 'Long Neck Village'⭐⭐⭐⭐. Attar dah pusing kampung ni. Orang kata di kampung ni ada Nenek leher jinjang. Mana nyer?

Aaii.... Macam mana pulak nenek leher jinjang ni duduk sebelah ayah. Kalau nak masuk 'Long Neck Village' ini dikenakan tiket masuk. Tapi Paudes dah termasuk dalam pakej si Leena tu.
Selepas itu jam 10.00 pagi, Attar melawat ladang teh hijau di 'Choui Fong Tea Plantation' ⭐⭐⭐⭐. 

Attar nampak cafe. Attar nak ais krim choclate ⭐⭐⭐. PauDes pilih ais krim green tea ⭐⭐⭐ dan kek green tea ⭐⭐⭐.
Aaaa..... ni tempat yang ditunggu-tunggu oleh Madam Zura. Jam 12.00 pm Paudes tiba di Taman bunga 'Doi Tung Royal Villa' ⭐⭐⭐⭐⭐ setelah Miss Leena mendaki dengan keretanya (seperti jalan ke Cameron Highland). Peh! berjam-jam di sini.

Sambil mama berselfie dengan bunga-bungaan. Attar nak pergi main dengan kawan-kawan.
Jom la mama..... kita balik. Attar dah lapar nie. 
Pada jam 2.30 pm, Miss Leena membawa PauDes ke sebuah restoran halal di Mae San. PauDes makan nasi dengan sup daging⭐⭐⭐. Agak sedap juga. Restoran ini bersebelahan masjid.
Attar sedang tunjukkan sempadan antara Thailand dan Myanmar di Mae San ⭐⭐. PauDes tak berminat sangat nak 'shopping' di sini. Barang-barangnya biasa-biasa saja. Jam 3.30 petang PauDes dah beredar dari sini.
Lawatan terakhir pada jam 4.00 petang adalah ke Golden Triangle ⭐⭐ iaitu bahagian hujung yang bersempadan antara Thailand, Myanmar dan Laos. Kawasan ini merupakan pengeluar candu yang tersohor di Asia Tenggara. Jam 5.00 petang lawatan berakhir dan pulang ke hotel.
Lepas rehat-rehat dan solat di bilik, PauDes pergi ke 'Saturday Night Market' yang berhampiran dengan hotel kita orang. Ada 3 gerai makanan muslim di sini. Pasangan ni menjual kerabu sotong⭐⭐⭐⭐. Sedap doe!

Gerai ni pulak menjual roti canai telor⭐⭐⭐. Boleh tahan sedap. Makan di meja yang disediakan dengan iringan konsert di pentas terbuka.
Gerai ni pulak menjual nasi kuning⭐⭐⭐ dengan lauk ala-ala kari dan juga samosa. Harga dalam 50B untuk lauk ayam.
HARI KEEMPAT. 18 OGOS 2019

Sarapan pagi hari ini PauDes makan Khoa Soi lagi ⭐⭐⭐. Attar pulak minta nasi kuning dengan ayam ⭐⭐⭐ (seperti briyani ayam). Rata-rata harga makanan halal di Chiang Rai sekitar 50B-70B sahaja
Hari ini hari ke 4 dan PauDes naik basikal pusing-pusing keliling bandar Chiang Rai dengan basikal yang disediakan oleh hotel. 
Menara Jam Chiang Rai ⭐⭐⭐ merupakan mercu tanda bandar ini. 
Masjid Darulaman ⭐⭐⭐⭐⭐ merupakan masjid terbesar di bandar Chiang Rai. Tak jauh dari Hotel Chiang Rai dan Menara Jam Chiang Rai.
Attar ucapkan Selamat Tinggal Chiang Rai. Entah bila lagi nak ke sini lagi. Kapalterbang Bangkok Airways telah menanti kami.

Tiket Bangkok Airways⭐⭐⭐⭐ ini berharga RM195 termasuk semua dan dibeli on-line bagi tujuan Mea Fang Luang International Airport, Chiang Rai ke Suvarnabhumi International Airport, Bangkok. Dapat sandwich halal dan jus oren
Flight berlepas jam tepat 3.20 pm dan tiba di Bangkok jam 4.50 pm. Flight seterusnya ke Kuala Lumpur jam 7.40 pm
Ini kapalterbang kebanggaan Malaysia⭐⭐⭐⭐. Nasi bersama Chicken Butter⭐⭐⭐⭐ dan buah-buahan memang sedap. Tiket MAS ini adalah RM303 termasuk semua.
Attar ngap lu. Semoga berjumpa lagi dengan Attar di destinasi yang lain. (Itupun jika ayah ajak lagi). Hai! Kak Leena.

Tiada ulasan: