MELANCONG SATU IBADAH

Firman Allah : "Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." (Al An-Kabut : 20)

14.2.14

Padang & Bukit Tinggi '14

APA YANG ADA.
Bagi kaki makan - Nasi Padang memang terbaik kesedapannya.
Bagi kaki shopping - Textile bersulam memang terbaik kualitinya.

TERBANG

6. Pengangkutan dan Supir - 4 hari 3 malam
7. Pengangkutan Airport dan Hotel - Pergi dan Balik

TUNGGU SAJA!
Semua sudah tersedia..... cuma tunggu aja pada 2 mac 2014 nanti....

DAY 1
08.00AM - Pesawat kami berjaya mendarat dengan selamat setelah menembusi jerubu yang memenuhi ruang angkasa antara Malaysia dan Sumatera. Sampai-sampai saja di Bandar Udara Minangkabau keadaan agak basah sebagai tanda jerubu akan menghilangkan dirinya dan penerokaan aku tiada halangan. Minangkabau bermaksud MINANG adalah menang dan KABAU adalah kerbau. Info awal yang perlu diketahui.
09.00AMSupir kami, Pak Id terus membawa kami bersarapan di Restoran Soto Angkasa yang berhampiran dengan Bandar Udara Minangkabau. Lontong dan Soto Nasi menjadi pilihan pagi itu. Semua di meja itu hanya RM17.10 sahaja.

09.45AM - Bergerak pula ke Pantai Air Manis, yang mana terjadinya kisah dongeng anak derhaka Si Malim Kundang yang di sumpah ibunya menjadi batu. Maka dibina replika batu sumpahan tersebut sebagai tanda teladan kepada penduduk di Padang.

12.00PM - Kembali semula ke Kota Padang dan singgah sebentar di Pasar Raya Padang yang menjual barang-barang keperluan bagi penduduk di Kota Padang..... Sambil menanti ketibaan Samberi sekeluarga sekitar jam 2.00 petang, kami beristirehat di stadium yang berhampiran sambil melihat perlawanan bolasepak.

03.30PM - Sememangnya sudah lewat untuk makan siang..... masing-masing sudah kelaparan. Rumah Makan Lamun Ombak yang menghidangkan masakan Nasi Padang yang sememangnya sungguh enak sekali. Seterusnya ke Bukit Tinggi yang berketinggian 930m dari paras laut. Jarak di antara Padang ke Bukit Tinggi adalah 90km dan di pertengahan perjalanan itu, kami singgah sebentar di Air Terjun Lembah Anai.

06.00PM - Bagi ibu-ibu, mereka terus meluru ke Karya Putri Minang untuk membeli kain-kain sulaman tetapi aku lebih teruja melihat pondok kecil di seberang jalannya. Dimana  proses membuat tepung beras diusahakan menggunakan cara-cara traditional dengan menggunakan tenaga daripada kincir air.

07.00PM - Seterusnya ke Perkampungan Pandai Sikek. Pekerjaan utama bagi kaum wanita di situ adalah membuat sulaman dan telah menjadi hasil kreatif sejak turun temurun lagi. Kami singgah di Butik Satu Karya dan 4 pasang kain sulaman aku sambar untuk anak-anak aku. Harganya agak mahal sedikit tetapi kualiti sulaman memang halus. Di situ juga boleh melihat pekerjanya membuat tenunan songket.

07.10PM - Sudah satu purnama orang-orang di Bukit Tinggi tidak dapat melihat Gunung Merapi disebabkan jerubu, kata Pak Id. Hampir sebulan tidak hujan.... hari ini hujan lebat dan aku bertuah kerana dapat melihat Gunung Merapi (2891m) dan Gunung Singgalang (2881m) dari Butik Satu Karya. Kali terakhir Gunung Merapi (2891m) meletus pada tahun 2004.

08.30PM - Kami semua makan malam dulu sebelum check in Hotel Grand Malindo..... disebabkan masih kekenyangan lagi, kami minta makanan yang ringan sahaja..... aku makan Bihun Soto dan Murtabak Mesir..... dan jus avocado..... dan yang lain semua makan nasi goreng spesial di Restoran Hayuda, Bukit Tinggi.

DAY 2
08.00AM - Hotel Grand Malindo pagi ini sediakan sarapan Nasi Goreng, Koay Teow Goreng, Bubur Pulut Hitam dan Roti Bakar..... Bolehlah rasanya. Selepas sahaja sarapan, kami terus sahaja ke Butik Cahaya Bordir dan aku sambar 2 pasang kain. Harganya memanglah mahal tetapi bagi aku di sinilah yang paling berkualitas sulamannya. Sangat-sangat halus dan teliti.

10.00AM - Kerepek memang perusahaan yang popular di Bukit Tinggi..... banyak kedai kerepek terdapat di sini dan kami dibawa melihat cara-cara memproses kerepek di Sanjai Ummi Aufa Hakim. Sebelum beli boleh dirasa sampelnya.... dan jika beli banyak boleh di bungkus di dalam kotak bagi memudahkan di bawa naik pesawat.

11.00AM - Shopping lagi di satu lagi butik sulaman iaitu Sulaman Hajjah Rosma. Di sini, kami semua melihat bagaimana sulaman dihasilkan dan aku membeli alas meja makan yang bersulam untuk Hari Raya nanti. Memang harganya mahal di sini tapi puas hati berbanding dari China tu....

12.10PM - Minum air daun kopi di dalam bekas tempurung dan digaul menggunakan kulit kayu manis..... memang unik dan ini hanya di Kiniko Enterprise..... macam-macam jenis kopi dijual di sini.

01.10PM -  Dah masa makan siang..... kita makan ikan talipia bakar yuk! Ikannya tidak hanyir dan enak sungguh..... dan restorannya pula diatas kolam ikan talipia dan sekitarnya sawah padi..... sisa-sisa makan yang tak habis campak ajer di kolam tu...... berebut-rebut ikan-ikan talipia membaham.

02.30PM - Masing-masaing dah kenyang, kan..... Jom pergi ke Istano Basa Pagaruyung. Istana ini merupakan replika istana sebenar yang dibakar oleh Belanda pada tahun 1804 dan yang dibina semula pada 27 Disember 1976. Kemudian terbakar pada Februari 2007 akibat panahan petir dan dibina kembali pada tahun 2013..... inilah tragis sebuah istana bangsa Melayu.

04.00PM - Meh! rehat-rehat sekejap di Danau Singkarak yang seluas 108m2 merupakan danau kedua besar selepas Danau Toba. Siapa-siapa yang peminat ikan kering, di sini banyak dijual ikan kering dari ikan tasik ini.

06.44PM - Akhirnya kembali ke Kota Bukit Tinggi dan lepak-lepak sekejap di Jam Gadang. Jika berminat naik kuda dipersilakan..... murah jer IDR40,000! aku tak berminat sangat..... jadi cuci mata di dataran Jam Gadang..... shopping cenderamata TS dan FM.

08.30PM - Kenyang makan siang tadi masih terasa makanya kami malam ini cuma makan ringan-ringan ajer..... Bakso dan Goreng Pisang Keju..... dan mata dah nak lena...... zzzzz.

DAY 3
08.30AM - Bergerak ke Muzium Buya Hamka yang terletak di Danau Maninjau (berkeluasan 100 m2) Jalan yang curam memang mencabar dan wajib melalui 44 keluk (selekoh tajam) dari atas hingga ke bawah untuk menuju ke danau..... sebenarnya Buya Hamka lebih dihargai karyanya serta falsafahnya di Malaysia dan baru-baru ini sahaja pemerintah Indonesia menghargai beliau..... kos membaiki rumah kelahiran beliau untuk dijadikan muzium adalah dibiayai oleh ABIM..... dan aku membeli sebuah buku Tengelamnya Kapal Van Wijk (karya 1937).

Inilah Danau Maninjau yang diambil dari pesawat...... di dalam kawah inilah tempat kelahiran Buya Hamka di Kampung Tanah Sirah, Nagari Batang Maninjau..... menurut Pak Id danau ini terhasil daripada kawah gunung berapi dan dikatakan masih lagi aktif.

02.00PM - Makan Nasi Padang buat yang terakhir di Rumah Makan Sederhana, Bukit Tinggi..... selepas solat Jamak, kami kembali shopping untuk yang terakhir di.....
1. Silver Work Welisyar, Koto Gadang
2. Pasar Atas, Koto Bukit Tinggi
3. Sulaman dan Bodiran Annisa, Koto Bukit Tinggi
4. Satu Karya, Kampung Pandai Sikek

08.00PM - Kembali semula ke Koto Padang..... Oleh kerana nak tukar menu..... kami memilih makan di sebuah restoran makanan seafood cara di Padang..... udang sweetsour, ikan talipia terbang, ayam sweetsour, sayur campur dan kangkung cilipadi.

DAY 4
06.00AM -  Sebelum berangkat pulang dengan flight AK7031 pukul 8.30AM..... kami sempat sarapan di HOTEL RANG KAYO BASA (istilah Bahasa Malaysia HOTEL ORANG KAYA BESAR)...... hahahaha..... sampai ketemu kembali sahabatku Afwan dan Idrus.

JOM JIMAT JELAJAH 4H 3M
Flight + Hotel + Meals + Transport + Entrance Fees + Indonesia Tax = IDR 1,888,783.00 @ MYR 655.83 / pax (without shopping)