MELANCONG SATU IBADAH

Firman Allah : "Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." (Al An-Kabut : 20)

27.10.14

Ho Chi Minh Oct 14

Trip kali ini memang mencabar. Aku akan membawa 4 orang warga emas dengan purata umur 68 tahun iaitu ayahku, ibuku, dan rakan-rakan ibuku. Perjalanan dari kuanter masuk KLIA2 ke pintu pesawat memang jauh. Alhamdulillah..... sebuah kenderaan kecil disediakan untuk warga emas. Terima kasih Airport Berhad.
"Takpe..... Encik. Saya masih sado lagi..... hantarkan pakcik makcik ni...cukuplah". Tinggallah aku menapak. Berpeluh juga jauhnya.

Sesampai di Tan Son Nhat International Airport, kami naik sebuah mini bas 15 tempat duduk. Tempah di Airport Taxi.......Kira-kira USD4 seorang untuk sampai di depan Hotel Than Thu. Okay tu......   taklah penat sangat.

Letak sahaja beg di bilik masing-masing..... semua kaki-kaki dah nak melangkah.....maklumlah semuanya kaki shopping. Haaa.... tu dia Hajjah Basiroh, taukeh kedai kain dan restoran halal di sana. Kain-kainnya berpatutan harganya dan makanan di restorannya memang sedap. Tu pulak....kedai kain no 474 di dalam pasar Ben Than.....memang murah giler..... cantik giler.

Esokannya, kami semua ambil pakej lawatan ke Sungai Mekong dengan Hajjah Basiroh...... kira-kira USD20 termasuk pakej lawatan, sarapan dan makan tengahari..... yang penting pakej ini halal. Perjalanan ke jeti ambil masa 2 jam dan berhenti rehat di RNR Mekong Rest Stop yang cantk, bersih dan ada cafe serta kedai cenderamata.

Dari jeti kami semua naik bot untuk sampai ke pulau yang berada di tengah-tengah Sungai Mekong dan destinasi dituju ialah tempat perusahaan madu. Semua boleh rasa sesudu kecil madu....percuma tu. Selepas itu dihidangkan pula makan tengahari...... nasi dengan ayam goreng sahaja atau ikan kerisi goreng sahaja sambil didendangkan lagu rakyat Vietnam dan juga lagu Rasa Sayang Eh Rasa Sayang.

Lawatan diteruskan ke perusahaan membuat gula-gula kelapa. Manis nyer........gula-gula ke? amoi Vitnam? Hahaha...... Jom kita rasa mudik sampan di anak sungai Mekong. Rugi tak naik. Di akhir perjalanan ke jeti terdapat gerai cenderamata......beli...beli.... jangan tertipu udah ler.....


Dari Hotel Thanh Thu.... belok kiri...belok kanan... belok kiri....jalan terus...belok kiri...jalan terus....belok kanan...jalan terus....belok kiri...jalan terus...belok kiri.... dah pun sampai di War Remnants Musuem. 15 minit juga berjalan pantas untuk sampai. Argh!...ke depan perut aku ni mendengar penerangan daripada pegawai muzium. Sepatutnya Malaysia perlu ada muzium seumpama ini, paparkan penderitaan rakyat dan askar di masa zaman peperangan dari zaman kejatuhan Melaka di tangan Portugis, peperangan menuntut kemerdekaan di zaman Pemerintahan Inggeris, Perang Dunia ke 2 dengan Jepun, peperangan dengan komunis dan ape-ape peperangan lagi.... Letakkan di tengah-tengah air pancut KLCC.... bagi semua orang tahu....yang penting percuma. Pergh!

Selamat tinggal Ho Chi Minh City selama aku berada dalam masa 50 jam.....memang enjoy. See You Again.

Tiada ulasan: